Uppväxt med motorer
I Sverige fick Magnus Samuelsson sitt stora genombrott när han vann danstävlingen Let’s Dance. Han blev inbjuden efter att ha tävlat i strong man-proffs-cirkusen i över ett decennium. Under karriären vann Magnus bland annat titeln världens starkaste man. Vad som är mindre känt är Magnus stora intresse för allt som drivs av motorer och rullar på hjul.
– Motorintresset har alltid funnits där. Jag brukar säga att jag är uppväxt i en Volvo BM, säger Magnus.
Magnus Samuelsson är född på en bondgård i södra Östergötland. Han satt ofta med sin far i traktorn. Efter några år placerades han bakom ratten för att utföra de lite enklare jobben.
– Lite för att det skulle vara roligt för mig, men mest för att han faktiskt behövde hjälp, berättar Magnus. Vid ett tillfälle hade pappa ställt upp en traktor och en vagn på ett jättestort gärde. Du kan lära dig att backa nu, sa han. Sen åkte han därifrån, så det var dagens barnvakt. Sedan den dagen är jag ganska bra på att backa med släp.
I sjuårsåldern hade Magnus pappa en Crescent-moped för att ta sig runt på gårdens marker. Vid ett obevakat ögonblick hoppade Magnus och hans tre år yngre bror Torbjörn upp på mopeden och fick igång den. Färden slutade efter några hundra meter eftersom bröderna inte visste att de behövde vrida på bränslekranen.
– Men det dröjde inte så länge tills jag hade klurat ut var kranen satt och sen den dagen började jag åka moped.
På gårdarna i grannskapet fanns det många mopeder som inte användes. Magnus erbjöd sig att köpa dem för 50 kronor styck och 12 år gammal var han ägare till lika många mopeder.
– Jag har lagt ned oproportionerligt mycket tid på att räkna ut hur man skulle få en Puch Dakota att gå så fort som möjligt.
När brodern Torbjörn fick en skivstång i födelsedagspresent introducerades Magnus för styrkelyft. Han fastnade direkt och ägnade all tid åt att jobba på gården, lyfta skrot och skruva på olika fordon.
– När jag var 18 år skaffade jag min första jänkarbil – en Pontiac Firebird Trans Am och den har jag kvar än idag. Jag vet inte hur många gånger jag har haft nere den i molekyler. Varje år skulle jag bygga om nånting, så jag har inte kört så mycket med den.
Magnus berättar om hur han älskar att bygga om motorer, sitta och räkna på kamaxlar och flöden för att få ut största möjliga effekt på så låga varv som möjligt.
– Och så byggde vi Folkracebilar. Det blev mycket Folkrace på lediga stunder.
När Strongman-karriären tog fart med tävlingar jorden runt blev mekande med bilar en form av avkoppling.
–Jag upplevde en press när jag var som bäst. Det var roligt på väg upp, men tuffare när man skulle behålla sin plats på toppen. När jag var under press kunde jag gå ut och bygga på en bil. Det har alltid hängt något i lyften där hemma. Alla måste ha sin själsfrid och det här var min.
Samma år som Magnus slutade som strong man-utövare startade han ett eget eventcenter. Sedan blev han inbjuden att delta i Let’s Dance. Det populära programmet gjorde att han blev känd av hela svenska folket och inte bara av de som var intresserade av strongmantävlingar. Att Magnus dessutom vann tävlingen gjorde att många företag hörde av sig och ville samarbete med honom. Under ett år jobbade han intensivt och var med i olika företagssammanhang.
– Men sen gick jag under jorden. Det första jag gjorde då var att köra Svenska Rallyt i en Subaru Impreza.
Sen gjorde jag i ordning egna bilar hemma och körde Volvo Grupp H. Först körde jag en 240. Det tog slut när vägen inte riktigt stämde överens med hur jag hade tänkt mig att vägen skulle se ut. Ett år efter kraschen hade Magnus byggt en ny grupp H-bil, en Volvo 940.
– Den vill jag nu strajpa upp med BDS-dekaler.
Numera försörjer sig Magnus som skådespelare och samarbeten inom näringslivet. Han är noggrann med vilka företag han väljer att jobba med. Han måste gilla verksamheten, personerna som sitter i ledningen och samarbetet ska vara långsiktigt.
– Företaget måste representera något jag står för och det gör ni på BDS. Därför tycker jag att det ska bli jättekul att börja jobba med er.